Welkom op de website van vzw, Gitaar, maar waar?. U vindt hier een gitaarkalender voor België en Nederland, een blog met onze activiteiten ten voordele van jong gitaartalent én een overzicht van gitaarbouwers uit BE en NL. Iedereen kan gratis een bouwer aan de lijst of een evenement aan de kalender toevoegen.
Thomas Heimstad (Noorwegen) is onder de “nieuwe” gitaristen één die werkelijk alles heeft; een fantastische muzikaliteit, een groot en verfijnd stijlbesef en een virtuositeit die alles lichtvoetig kan laten klinken.
Thomas begon op achtjarige leeftijd gitaar te spelen, en studeerde gitaar bij Stein-Erik Olsen in Bergen. Vervolgens studeerde hij een jaar bij Marco Socias in San Sebastian in (Spanje). Hij volgde masterclasses bij onder meer David Russell, Sergio en Odair Assad, Fabio Zanon en Pavel Steidl.
Dit jaar studeerde Thomas Heimstad cum laude af aan het Koninklijk Conservatorium van Den Haag bij Zoran Dukic.
In de loop van de afgelopen jaren speelde Thomas in binnen- en buitenland , onder andere in een concert met Fabio Zanon en op festivals, zoals in 2013 op het grootste klassieke- muziek festival van de Skandinavische landen, de Festspillene i Bergen 2013
Een aanrader!!!
Zie ook de geluidsvoorbeelden op de website van Thomas Heimstad
Dit jaar werd er voor het thema “Fuga op de vlucht. Flarden van nu en toen…” gekozen. Een thema dat trouwens zeer actueel is.
De vier verschillende en zeer verscheiden gitaarrecitals worden dit jaar rond het thema “vluchten” in al zijn vormen opgebouwd. Het wordt een mix van oude (fuga, e.a.) enhedendaagse muziek (volksmuziek, klassiek).
Vandaar dat elk programma werd samengesteld uit een “fuga” (muziekvorm), muziek ontstaan uit repressie met al dan niet het wegvluchten van de componisten uit het eigen land en muziek om de hectische realiteit te “ont-vluchten” en weg te dromen in tijdloze muziek.
Elke vorm van vluchten brengt echter een onvoorspelbare uitkomst waardoor het “toen” en het “nu” zich als flarden van herinneringen vermengen.
De toegangsprijs wordt bewust gratis gehouden omdat iedereen (zonder enig onderscheid) welkom is.
Deze editie kwam, zoals voorgaande jaren, tot stand in samenwerking met de parochie Sint-Kwinten en de gids Lambert Juveyns. Na elk recital geeft hij een interessante rondleiding, opgebouwd rond een bepaald thema.
Concerten op
1) op 10/07 om 14u30: uitzonderlijk GEEN RONDLEIDING
2) op 24/07 om 14u30: “Een Laatste Avondmaal” (thema rondleiding)
3) op 7/08 om 14u30: “van ’t Sestich in de Kwintenskerk” (thema rondleiding)
4) op 21/08 om 14u30: “Rituelen rond St-Quintinus” (thema rondleiding)
De volledige perstekst, evenals de programma’s, zijn terug te vinden op de website www.janwouters.be .
Dit jaar werd er voor het thema “Fuga op de vlucht. Flarden van nu en toen…” gekozen. Een thema dat trouwens zeer actueel is.
De vier verschillende en zeer verscheiden gitaarrecitals worden dit jaar rond het thema “vluchten” in al zijn vormen opgebouwd. Het wordt een mix van oude (fuga, e.a.) enhedendaagse muziek (volksmuziek, klassiek).
Vandaar dat elk programma werd samengesteld uit een “fuga” (muziekvorm), muziek ontstaan uit repressie met al dan niet het wegvluchten van de componisten uit het eigen land en muziek om de hectische realiteit te “ont-vluchten” en weg te dromen in tijdloze muziek.
Elke vorm van vluchten brengt echter een onvoorspelbare uitkomst waardoor het “toen” en het “nu” zich als flarden van herinneringen vermengen.
De toegangsprijs wordt bewust gratis gehouden omdat iedereen (zonder enig onderscheid) welkom is.
Deze editie kwam, zoals voorgaande jaren, tot stand in samenwerking met de parochie Sint-Kwinten en de gids Lambert Juveyns. Na elk recital geeft hij een interessante rondleiding, opgebouwd rond een bepaald thema.
Concerten op
1) op 10/07 om 14u30: uitzonderlijk GEEN RONDLEIDING
2) op 24/07 om 14u30: “Een Laatste Avondmaal” (thema rondleiding)
3) op 7/08 om 14u30: “van ’t Sestich in de Kwintenskerk” (thema rondleiding)
4) op 21/08 om 14u30: “Rituelen rond St-Quintinus” (thema rondleiding)
De volledige perstekst, evenals de programma’s, zijn terug te vinden op de website www.janwouters.be .
Dit jaar werd er voor het thema “Fuga op de vlucht. Flarden van nu en toen…” gekozen. Een thema dat trouwens zeer actueel is.
De vier verschillende en zeer verscheiden gitaarrecitals worden dit jaar rond het thema “vluchten” in al zijn vormen opgebouwd. Het wordt een mix van oude (fuga, e.a.) en hedendaagse muziek (volksmuziek, klassiek).
Vandaar dat elk programma werd samengesteld uit een “fuga” (muziekvorm), muziek ontstaan uit repressie met al dan niet het wegvluchten van de componisten uit het eigen land en muziek om de hectische realiteit te “ont-vluchten” en weg te dromen in tijdloze muziek.
Elke vorm van vluchten brengt echter een onvoorspelbare uitkomst waardoor het “toen” en het “nu” zich als flarden van herinneringen vermengen.
De toegangsprijs wordt bewust gratis gehouden omdat iedereen (zonder enig onderscheid) welkom is.
Deze editie kwam, zoals voorgaande jaren, tot stand in samenwerking met de parochie Sint-Kwinten en de gids Lambert Juveyns. Na elk recital geeft hij een interessante rondleiding, opgebouwd rond een bepaald thema.
Concerten op
1) op 10/07 om 14u30: uitzonderlijk GEEN RONDLEIDING
2) op 24/07 om 14u30: “Een Laatste Avondmaal” (thema rondleiding)
3) op 7/08 om 14u30: “van ’t Sestich in de Kwintenskerk” (thema rondleiding)
4) op 21/08 om 14u30: “Rituelen rond St-Quintinus” (thema rondleiding)
De volledige perstekst, evenals de programma’s, zijn terug te vinden op de website www.janwouters.be .
Na de eerste concerten van het project NEW GUITAR MUSIC in Oxford, Londen, Amsterdam en Utrecht, is het Studenten Gitaar Ensemble Nederland, o.l.v. Susana Opanski, klaar voor het tweede concert van deze serie: Innovators.
Voor dit concert ontmoet het ensemble de jonge talentvolle Nederlandse componist Aart Strootman. Aart is gitarist, docent en componist en hij heeft al veel prestigieuze prijzen op zijn lijst, zoals de Gaudeamus Award in september 2017. Afgelopen 26 mei heeft hij ook de Prix Annelie de Man gewonnen voor zijn compositie Anachronism #1. Benieuwd hoe zijn allerlaatste creatie, Anachronism#3 klinkt? Kom dan zaterdag 30 juni naar de Lutherse kerk in Utrecht waar het SGEN deze muziek, die Aart speciaal voor dit ensemble heeft gecomponeerd, zal uitvoeren.
Naast de wereldpremière van Anachronism #3, zal het ensemble ook muziek van verschillende vernieuwende componisten laten horen, zoals Philip Glass, Arvo Pärt, Andrew York en Django Reinhardt. Daarnaast speelt ook Aart Strootman solo’s op de gitaar. Dit alles bij elkaar geeft de luisteraar een bijzonder beeld van het moderne repertoire van de gitaar. Mis het niet!
Uit alle windhoeken van het land komen ze, de gitaristen van het Studenten Gitaar Ensemble Nederland. Wat ze verbindt is hun passie voor gitaarmuziek. Onder leiding van dirigent Susana Opanski is het ensemble, naast vele concerten in Nederland, ook in Spanje, Italië en Duitsland op tour geweest. Vorig jaar hebben ze hun eerste Cd uitgebracht : “Noches de guitarras”. In deze verzameling van klassiek, blues en natuurlijk ook veel Zuid-Amerikaanse muziek hebben ze geprobeerd het rijke en veelzijdige repertoire van de gitaar te laten horen.
Voor hun huidige programma: New Guitar Music, werken ze samen met prestigieuze gastmusici uit Nederland en uit het buitenland: het gitaar trio Vickers Bovey uit Londen, Aart Strootman, winnaar van de Gaudeamus Award 2017, en Pavel Steidl, wereldster gitarist uit Tsjechië.
Verrassende muziek, een eigen geluid en een vleugje humor 😉
Gitarist Nico Couck verrast met werk van Clemens Gadenstätter, Lisa Spalt en Michelle Lou. Drie composities die elk op hun manier spelen met de elasticiteit van perceptie. Het belooft een polyvalente ervaring te worden die je onderdompelt in de idiomatische klankenwereld van het instrument en alles wat daarbuiten valt.
Werken:
4 Szenen nach Goya (Belgische premère)
Clemens Gadenstätter/Lisa Spalt
Bloom (wereldcreatie)
Michelle Lou
Studies for a Portrait (wereldcreatie)
Clemens Gadenstätter
Eigenlijk zijn dit twee mini-concerten voor de prijs van één. Nico Couck, die al meermaals zijn gitaarheldenstatus kracht bijzette op Transit, brengt gloednieuw werk voor elektrische gitaar van Eva Reiter. Maarten Buyl laat sopraan Naomi Beeldens een hybride dialoog aangaan met een virtuele elektronische dubbelganger van haar stem: vocaal vuurwerk en theatrale performance.
COPRODUCTIE INTERNATIONALES MUSIKINSTITUT DARMSTADT, CHAMPDACTION
Altijd al willen weten hoe een componist te werk gaat? Wim Henderickx en Daan Janssens geven je een exclusieve inkijk in hun werkproces. Terwijl Daan je vertelt hoe de Angel Room hem inspireerde voor zijn nieuwste werk voor (elektrische) gitaar, gaat Wim dieper in over hoe de vergankelijkheid van het leven hem inspireerde voor zijn Memento Mori voor piano. Als toeschouwer word je haast één met de artiest. Je kan bijna hun gedachten denken, de wazige klanken horen die in hun geest opdoemen.