Welkom op de website van vzw, Gitaar, maar waar?. U vindt hier een gitaarkalender voor België en Nederland, een blog met onze activiteiten ten voordele van jong gitaartalent én een overzicht van gitaarbouwers uit BE en NL. Iedereen kan gratis een bouwer aan de lijst of een evenement aan de kalender toevoegen.
Dit jaar werd er voor het thema “Fuga op de vlucht. Flarden van nu en toen…” gekozen. Een thema dat trouwens zeer actueel is.
De vier verschillende en zeer verscheiden gitaarrecitals worden dit jaar rond het thema “vluchten” in al zijn vormen opgebouwd. Het wordt een mix van oude (fuga, e.a.) enhedendaagse muziek (volksmuziek, klassiek).
Vandaar dat elk programma werd samengesteld uit een “fuga” (muziekvorm), muziek ontstaan uit repressie met al dan niet het wegvluchten van de componisten uit het eigen land en muziek om de hectische realiteit te “ont-vluchten” en weg te dromen in tijdloze muziek.
Elke vorm van vluchten brengt echter een onvoorspelbare uitkomst waardoor het “toen” en het “nu” zich als flarden van herinneringen vermengen.
De toegangsprijs wordt bewust gratis gehouden omdat iedereen (zonder enig onderscheid) welkom is.
Deze editie kwam, zoals voorgaande jaren, tot stand in samenwerking met de parochie Sint-Kwinten en de gids Lambert Juveyns. Na elk recital geeft hij een interessante rondleiding, opgebouwd rond een bepaald thema.
Concerten op
1) op 10/07 om 14u30: uitzonderlijk GEEN RONDLEIDING
2) op 24/07 om 14u30: “Een Laatste Avondmaal” (thema rondleiding)
3) op 7/08 om 14u30: “van ’t Sestich in de Kwintenskerk” (thema rondleiding)
4) op 21/08 om 14u30: “Rituelen rond St-Quintinus” (thema rondleiding)
De volledige perstekst, evenals de programma’s, zijn terug te vinden op de website www.janwouters.be .
Dit jaar werd er voor het thema “Fuga op de vlucht. Flarden van nu en toen…” gekozen. Een thema dat trouwens zeer actueel is.
De vier verschillende en zeer verscheiden gitaarrecitals worden dit jaar rond het thema “vluchten” in al zijn vormen opgebouwd. Het wordt een mix van oude (fuga, e.a.) enhedendaagse muziek (volksmuziek, klassiek).
Vandaar dat elk programma werd samengesteld uit een “fuga” (muziekvorm), muziek ontstaan uit repressie met al dan niet het wegvluchten van de componisten uit het eigen land en muziek om de hectische realiteit te “ont-vluchten” en weg te dromen in tijdloze muziek.
Elke vorm van vluchten brengt echter een onvoorspelbare uitkomst waardoor het “toen” en het “nu” zich als flarden van herinneringen vermengen.
De toegangsprijs wordt bewust gratis gehouden omdat iedereen (zonder enig onderscheid) welkom is.
Deze editie kwam, zoals voorgaande jaren, tot stand in samenwerking met de parochie Sint-Kwinten en de gids Lambert Juveyns. Na elk recital geeft hij een interessante rondleiding, opgebouwd rond een bepaald thema.
Concerten op
1) op 10/07 om 14u30: uitzonderlijk GEEN RONDLEIDING
2) op 24/07 om 14u30: “Een Laatste Avondmaal” (thema rondleiding)
3) op 7/08 om 14u30: “van ’t Sestich in de Kwintenskerk” (thema rondleiding)
4) op 21/08 om 14u30: “Rituelen rond St-Quintinus” (thema rondleiding)
De volledige perstekst, evenals de programma’s, zijn terug te vinden op de website www.janwouters.be .
Dit jaar werd er voor het thema “Fuga op de vlucht. Flarden van nu en toen…” gekozen. Een thema dat trouwens zeer actueel is.
De vier verschillende en zeer verscheiden gitaarrecitals worden dit jaar rond het thema “vluchten” in al zijn vormen opgebouwd. Het wordt een mix van oude (fuga, e.a.) enhedendaagse muziek (volksmuziek, klassiek).
Vandaar dat elk programma werd samengesteld uit een “fuga” (muziekvorm), muziek ontstaan uit repressie met al dan niet het wegvluchten van de componisten uit het eigen land en muziek om de hectische realiteit te “ont-vluchten” en weg te dromen in tijdloze muziek.
Elke vorm van vluchten brengt echter een onvoorspelbare uitkomst waardoor het “toen” en het “nu” zich als flarden van herinneringen vermengen.
De toegangsprijs wordt bewust gratis gehouden omdat iedereen (zonder enig onderscheid) welkom is.
Deze editie kwam, zoals voorgaande jaren, tot stand in samenwerking met de parochie Sint-Kwinten en de gids Lambert Juveyns. Na elk recital geeft hij een interessante rondleiding, opgebouwd rond een bepaald thema.
Concerten op
1) op 10/07 om 14u30: uitzonderlijk GEEN RONDLEIDING
2) op 24/07 om 14u30: “Een Laatste Avondmaal” (thema rondleiding)
3) op 7/08 om 14u30: “van ’t Sestich in de Kwintenskerk” (thema rondleiding)
4) op 21/08 om 14u30: “Rituelen rond St-Quintinus” (thema rondleiding)
De volledige perstekst, evenals de programma’s, zijn terug te vinden op de website www.janwouters.be .
Dit jaar werd er voor het thema “Fuga op de vlucht. Flarden van nu en toen…” gekozen. Een thema dat trouwens zeer actueel is.
De vier verschillende en zeer verscheiden gitaarrecitals worden dit jaar rond het thema “vluchten” in al zijn vormen opgebouwd. Het wordt een mix van oude (fuga, e.a.) en hedendaagse muziek (volksmuziek, klassiek).
Vandaar dat elk programma werd samengesteld uit een “fuga” (muziekvorm), muziek ontstaan uit repressie met al dan niet het wegvluchten van de componisten uit het eigen land en muziek om de hectische realiteit te “ont-vluchten” en weg te dromen in tijdloze muziek.
Elke vorm van vluchten brengt echter een onvoorspelbare uitkomst waardoor het “toen” en het “nu” zich als flarden van herinneringen vermengen.
De toegangsprijs wordt bewust gratis gehouden omdat iedereen (zonder enig onderscheid) welkom is.
Deze editie kwam, zoals voorgaande jaren, tot stand in samenwerking met de parochie Sint-Kwinten en de gids Lambert Juveyns. Na elk recital geeft hij een interessante rondleiding, opgebouwd rond een bepaald thema.
Concerten op
1) op 10/07 om 14u30: uitzonderlijk GEEN RONDLEIDING
2) op 24/07 om 14u30: “Een Laatste Avondmaal” (thema rondleiding)
3) op 7/08 om 14u30: “van ’t Sestich in de Kwintenskerk” (thema rondleiding)
4) op 21/08 om 14u30: “Rituelen rond St-Quintinus” (thema rondleiding)
De volledige perstekst, evenals de programma’s, zijn terug te vinden op de website www.janwouters.be .
De jonge Vlaamse gitarist Nico Couck vroeg aan drie spraakmakende componisten om een solowerk voor hem te schrijven. Met Oscar Bianchi, Katherine Young en Trevor Bača staat dat meteen garant voor een heel gevarieerd panorama. De gitaar – akoestisch of elektrisch – wordt als het ware binnenstebuiten gekeerd en allerlei technieken, klanken en expressieve mogelijkheden worden blootgelegd. Het belooft een intens concert op te leveren, van subtiel manipuleren van de kleur van zes snaren, tot zinderende elektrische feedback.
Coproductie met ChampdAction & Internationales Musikinstitut Darmstadt
PROGRAMMA
Katherine Young – Earhart & the Queen of Spades (2016)
e-gitaar – Belgische creatie
Trevor Bača – Spiel der Dornen (2016)
gitaar – Belgische creatie
Oscar Bianchi – Ballerina (2016)
e-gitaar – Belgische creatie
INLEIDING
Klaas Coulembier, 13:30
Het Transit-debuut van het jonge Duitse Ensemble Interface kondigt zich aan als een beklijvend programma. Centraal staat het gloednieuwe concerto voor fretless elektrische gitaar en ensemble, dat Wieland Hoban op maat van de talenten van de Belgische gitarist Nico Couck schreef. Ook voor componiste Maya Verlaak is het een Transitdebuut en meteen met een wereldcreatie!
Gitarist Nico Couck verrast met werk van Clemens Gadenstätter, Lisa Spalt en Michelle Lou. Drie composities die elk op hun manier spelen met de elasticiteit van perceptie. Het belooft een polyvalente ervaring te worden die je onderdompelt in de idiomatische klankenwereld van het instrument en alles wat daarbuiten valt.
Werken:
4 Szenen nach Goya (Belgische premère)
Clemens Gadenstätter/Lisa Spalt
Bloom (wereldcreatie)
Michelle Lou
Studies for a Portrait (wereldcreatie)
Clemens Gadenstätter
Beste vrienden,
Wij zijn blij om aankondigen dat we sinds september 2019 doctoraat studenten zijn aan de Universiteit van Antwerpen, met thema “Vier tradities van mandoline muziek uit Griekenland”.
De culturele aanwezigheid van de mandoline in Griekenland is verbonden met vier verschillende muzikale tradities van vier regio’s: Klein-Azie, Athene, Kreta en de Ionische Eilanden. Aangezien deze muziek traditioneel van generatie tot generatie mondeling werd doorgegeven en de traditionele muzikanten al op leeftijd zijn, dreigt deze culturele erfenis verloren te gaan.
Door ons onderzoek, willen we een serieuze leegte in academische en artistieke kennis opvullen, over geschiedenis, mandoline repertoire, speeltechnieken en in het algemeen moderne Griekse muziek. We wensen zo veel mogelijk te concentreren op ons onderzoek. Hierdoor zien we ons genoodzaakt om de reeds voornoemde regio’s te bezoeken, maar ontbreekt het ons aan de nodige fondsen.
Wij nodigen u dan ook graag uit op ons benefit concert dat plaatsvindt op 15 maart, om 15:00 uur, in de muziekacademie van de Schilde “Grote zaal” (Schoolstraat 44, 2970 Schilde).
We zullen blij zijn om u in onze prachtige concert te zien, waar we samen naar de geluiden en aroma van Griekenland zullen reizen met de 4 tradities van de mandoline. De muziek zal ons naar de authenticiteit van die tijd leiden en ons een prachtige atmosfeer schenken!
Na het concert is er een buffet met verschillende traditionele gerechten uit verschillende plaatsen van Griekenland, bereid door twee Griekse chef-koks!
Vergeet niet om op tijd te reserveren via e-mail: info@markatatou.com of via telefoonnummer 0494/30.53.79 om samen een onvergetelijke avond te beleven!
Kaarten 25 € aan kassa – 20 € vvk
Studenten en jongeren: 5 €
Kinderen onder 12: gratis
Elke bijdrage, hoe klein ook, wordt van harte op prijs gesteld!
Uw ondersteuning maakt een wereld van verschik voor ons! Dit kan via rekening BE87 3771 1832 6394 van Elina Markatatou
vvk: stort het bedrag op BE87 3771 1832 6394 op naam van Elina Markatatou, vergeet niet om bij Mededeling uw naam (namen) te vermelden.
Eigenlijk zijn dit twee mini-concerten voor de prijs van één. Nico Couck, die al meermaals zijn gitaarheldenstatus kracht bijzette op Transit, brengt gloednieuw werk voor elektrische gitaar van Eva Reiter. Maarten Buyl laat sopraan Naomi Beeldens een hybride dialoog aangaan met een virtuele elektronische dubbelganger van haar stem: vocaal vuurwerk en theatrale performance.
COPRODUCTIE INTERNATIONALES MUSIKINSTITUT DARMSTADT, CHAMPDACTION
Altijd al willen weten hoe een componist te werk gaat? Wim Henderickx en Daan Janssens geven je een exclusieve inkijk in hun werkproces. Terwijl Daan je vertelt hoe de Angel Room hem inspireerde voor zijn nieuwste werk voor (elektrische) gitaar, gaat Wim dieper in over hoe de vergankelijkheid van het leven hem inspireerde voor zijn Memento Mori voor piano. Als toeschouwer word je haast één met de artiest. Je kan bijna hun gedachten denken, de wazige klanken horen die in hun geest opdoemen.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.