Welkom op de website van vzw, Gitaar, maar waar?. U vindt hier een gitaarkalender voor België en Nederland, een blog met onze activiteiten ten voordele van jong gitaartalent én een overzicht van gitaarbouwers uit BE en NL. Iedereen kan gratis een bouwer aan de lijst of een evenement aan de kalender toevoegen.
Een Spaanse avond met Klassiek gitaar, Flamenco gitaar, Elektrische gitaar en viool.
Wat gebeurt er als je stergitaristen uit de Nederlandse klassieke muziek, de flamenco en de heavy metal met elkaar laat samenwerken?
Het wordt een romantische en spetterende Spaanse avond. Bekende en minder bekende Spaanse stukken krijgen een geheel andere draai door toevoeging van pure Flamenco en elektrische gitaar.
Een Spaanse avond met Klassiek gitaar, Flamenco gitaar, Elektrische gitaar en viool.
Wat gebeurt er als je stergitaristen uit de Nederlandse klassieke muziek, de flamenco en de heavy metal met elkaar laat samenwerken?
Het wordt een romantische en spetterende Spaanse avond. Bekende en minder bekende Spaanse stukken krijgen een geheel andere draai door toevoeging van pure Flamenco en elektrische gitaar.
Op 27 november transformeert de Night of the Balkans het CC Deurne in een passioneel broeinest met branie. Ismar Kolčaković, winnaar van de Sabam-prijs tijdens het Antwerpen Gitaarfestival 2014, geeft met Six Balkan Miniatures de aftrap. Voorts maakt de Poolse gitaargod Łukasz Kuropaczewski vrijdag 27 november zijn Belgische debuut. Kuropaczewski is een van de sterleerlingen van de befaamde Manuel Barrueco die vorig jaar nog te gast was tijdens het gitaarfestival.
De Bulgaarse componist-gitarist Atanas Ourkouzounov en de Japanse fluitiste Mie Ogura gooien vervolgens olie op het Centraal-Europese vuur. Met Ourkouzounov haalt het gitaarfestival een moderne Mozart naar Vlaanderen. Hij componeerde speciaal voor zijn passage in Deurne een nieuw stuk met als titel Motus Bulgaricus. Hij vond dat zo leuk vond dat hij er meteen een aangepaste versie van maakte voor het wereldberoemde Los Angeles Guitar Quartet. De wereldpremière is echter voor de gitaarklas van de academie Deurne tijdens de Night of the Balkans.
Werken van o.a. Bach, Falconieri, Ravel, De Falla, Scriabin, Schumann, Berio, Fauré, Bartók, Isang Yun, Debussy
Je komt ogen en oren te kort. In de indrukwekkende Elektriciteitsfabriek bespelen acht topmusici de gehele ruimte. Een theatraal vormgegeven concert, met een spectaculair lichtontwerp. Van alle kanten klinkt muziek. Een kleurrijk programma met vuurcomposities uit meerdere eeuwen in wisselende bezettingen.
De Elektriciteitsfabriek voorziet een groot deel van Den Haag van energie. De turbinehal, tegenwoordig buiten gebruik, is voor concerten een fantastische ruimte en al vergeleken met een hip Berlijns podium. De zaal bestaat uit meerdere verdiepingen met doorkijkgaten. Op allerlei plekken duiken de musici op. Ze kunnen ook vlak naast jou gaan spelen. Er is geen afstand meer.
De musici creëren een sfeer waarin de muziek direct tot je spreekt. Ze spelen beroemde meesterwerken en verrassend repertoire dat je onverwacht kan raken, het vuur in je kan aanwakkeren. Late Night Fire is een evenement vol spannende verrassingen. Na afloop ontvang je de speellijst met alle stukken.
David Prins, een internationaal gevierde regisseur, verzorgt de dramaturgie en het beeld, de Aveq Group het lichtontwerp.
Eva Stegeman > viool & artistiek concept | David Prins > dramaturgie & beeld
Thomas Arntz (Aveq) > techniek&lichtontwerp | | Gordan Nikolić > viool | Celine Flamen > cello
Izhar Elias > gitaar | Miriam Overlach > harp | Ryanne Hofman > klarinet & basklarinet
Ramon Lomans > slagwerk | Daria van den Bercken > piano
Renaissance en Hedendaagse Muziek
Christiaan de Jong – versterkte klassieke gitaar, kwarttoon fluit
Composities van John Dowland, Luys Milan, Bela Bartok, Leo Brouwer en eigen werk. Al in eerdere producties was het combineren van renaissance muziek en hedendaagse muziek een groot succes. Hier speelt Christiaan de Jong luitwerken van renaissance meesters, afgewisseld met werk uit de 20ste en 21ste eeuw, waaronder een eigen werk voor versterkte klassieke gitaar, loop pedaal en kwarttoon fluit.
entree: vrije gift
Christiaan de Jong, componist, gitarist, fluitist.
Hij speelde met musici als Markus Stockhausen, Oene van Geel, Garth Knox, Wu Wei, Xu Fengxia, Robert Dick, Mike Svoboda, Eric Vloeimans en als solist met het blaasorkest van Barcelona door heel Europa en is fluitist en gitarist van het in Barcelona gevestigde Globus Ensemble. Hij componeerde o.a. voor Ralph van Raat, Duo Wiek Hijmans & Anna McMichael, Orkest De Volharding, Harry Sparnaay , Marcel Worms, Trío Arbos, Duo Sabrina Vlaskalic & Elliot Simpson en Sudbury Guitartrio. Hij was 10 lang artistiek directeur van Cicle Internacional d’Influencies Musicals in Barcelona en organiseert nu de Dikke jas Concerten in Weesp.
Hij speelde in vele internationale festivals en cicli zoals GREC Zomer Festival Barcelona, Time of Music in Finland, Festival de Música Contemporànea de Granada, Stichting Gaudeamus, Gelderse Muziek Zomer, ENSEMS Valencia, Centro de Arte Reina Sofía de Madrid (CDMC), Jornadas de Música Contemporánea de Segovia, Festival Remor in Girona, Paralelo Madrid – Otras Musicas, Festival Ancona 2000, U-ex(perimental) in Utrecht, A*DEvangarde Festival München, en uitgevoerd door anderen was zijn muziek te horen o.a. in Theater Romein Leewarden, LantarenVenster, Rotterdam, De Rode Hoed, Amsterdam, Musis Sacrum, Arnhem, Guitar Festival Rheurdt, Zomer Festival Verona, Festival de Música Contemporánea de Córdoba en Festival “Los tres dias de Holanda” in Rosario (Argentinie).
Een poëtische reis door het leven vanaf geboorte tot dood.
Half The Horizon is een magisch-realistische voorstelling waarin de met prostaatkanker gediagnosticeerde kunstenaar Paul de Nooijer samen met zijn zoon Menno en vrienden Jorrit, Izhar en Erik vorm geeft aan zijn huidige conditie. Serieuze en lichtvoetige aspecten van Paul’s leven komen in beeld en muziek voor het voetlicht. Het werk van Paul en Menno bevindt zich op het snijvlak van fotografie, animatie, film en theater. Zij scheppen illusies door hun beelden niet alleen op doek maar ook op mensen te projecteren. Door de klank van de muziekinstrumenten live te vervormen zet Jorrit Tamminga deze vervreemding door, uitgevoerd door de gelouterde musici Izhar Elias en Erik Bosgraaf.
Dit jaar werd er voor het thema “Fuga op de vlucht. Flarden van nu en toen…” gekozen. Een thema dat trouwens zeer actueel is.
De vier verschillende en zeer verscheiden gitaarrecitals worden dit jaar rond het thema “vluchten” in al zijn vormen opgebouwd. Het wordt een mix van oude (fuga, e.a.) enhedendaagse muziek (volksmuziek, klassiek).
Vandaar dat elk programma werd samengesteld uit een “fuga” (muziekvorm), muziek ontstaan uit repressie met al dan niet het wegvluchten van de componisten uit het eigen land en muziek om de hectische realiteit te “ont-vluchten” en weg te dromen in tijdloze muziek.
Elke vorm van vluchten brengt echter een onvoorspelbare uitkomst waardoor het “toen” en het “nu” zich als flarden van herinneringen vermengen.
De toegangsprijs wordt bewust gratis gehouden omdat iedereen (zonder enig onderscheid) welkom is.
Deze editie kwam, zoals voorgaande jaren, tot stand in samenwerking met de parochie Sint-Kwinten en de gids Lambert Juveyns. Na elk recital geeft hij een interessante rondleiding, opgebouwd rond een bepaald thema.
Concerten op
1) op 10/07 om 14u30: uitzonderlijk GEEN RONDLEIDING
2) op 24/07 om 14u30: “Een Laatste Avondmaal” (thema rondleiding)
3) op 7/08 om 14u30: “van ’t Sestich in de Kwintenskerk” (thema rondleiding)
4) op 21/08 om 14u30: “Rituelen rond St-Quintinus” (thema rondleiding)
De volledige perstekst, evenals de programma’s, zijn terug te vinden op de website www.janwouters.be .
Dit jaar werd er voor het thema “Fuga op de vlucht. Flarden van nu en toen…” gekozen. Een thema dat trouwens zeer actueel is.
De vier verschillende en zeer verscheiden gitaarrecitals worden dit jaar rond het thema “vluchten” in al zijn vormen opgebouwd. Het wordt een mix van oude (fuga, e.a.) enhedendaagse muziek (volksmuziek, klassiek).
Vandaar dat elk programma werd samengesteld uit een “fuga” (muziekvorm), muziek ontstaan uit repressie met al dan niet het wegvluchten van de componisten uit het eigen land en muziek om de hectische realiteit te “ont-vluchten” en weg te dromen in tijdloze muziek.
Elke vorm van vluchten brengt echter een onvoorspelbare uitkomst waardoor het “toen” en het “nu” zich als flarden van herinneringen vermengen.
De toegangsprijs wordt bewust gratis gehouden omdat iedereen (zonder enig onderscheid) welkom is.
Deze editie kwam, zoals voorgaande jaren, tot stand in samenwerking met de parochie Sint-Kwinten en de gids Lambert Juveyns. Na elk recital geeft hij een interessante rondleiding, opgebouwd rond een bepaald thema.
Concerten op
1) op 10/07 om 14u30: uitzonderlijk GEEN RONDLEIDING
2) op 24/07 om 14u30: “Een Laatste Avondmaal” (thema rondleiding)
3) op 7/08 om 14u30: “van ’t Sestich in de Kwintenskerk” (thema rondleiding)
4) op 21/08 om 14u30: “Rituelen rond St-Quintinus” (thema rondleiding)
De volledige perstekst, evenals de programma’s, zijn terug te vinden op de website www.janwouters.be .
Dit jaar werd er voor het thema “Fuga op de vlucht. Flarden van nu en toen…” gekozen. Een thema dat trouwens zeer actueel is.
De vier verschillende en zeer verscheiden gitaarrecitals worden dit jaar rond het thema “vluchten” in al zijn vormen opgebouwd. Het wordt een mix van oude (fuga, e.a.) enhedendaagse muziek (volksmuziek, klassiek).
Vandaar dat elk programma werd samengesteld uit een “fuga” (muziekvorm), muziek ontstaan uit repressie met al dan niet het wegvluchten van de componisten uit het eigen land en muziek om de hectische realiteit te “ont-vluchten” en weg te dromen in tijdloze muziek.
Elke vorm van vluchten brengt echter een onvoorspelbare uitkomst waardoor het “toen” en het “nu” zich als flarden van herinneringen vermengen.
De toegangsprijs wordt bewust gratis gehouden omdat iedereen (zonder enig onderscheid) welkom is.
Deze editie kwam, zoals voorgaande jaren, tot stand in samenwerking met de parochie Sint-Kwinten en de gids Lambert Juveyns. Na elk recital geeft hij een interessante rondleiding, opgebouwd rond een bepaald thema.
Concerten op
1) op 10/07 om 14u30: uitzonderlijk GEEN RONDLEIDING
2) op 24/07 om 14u30: “Een Laatste Avondmaal” (thema rondleiding)
3) op 7/08 om 14u30: “van ’t Sestich in de Kwintenskerk” (thema rondleiding)
4) op 21/08 om 14u30: “Rituelen rond St-Quintinus” (thema rondleiding)
De volledige perstekst, evenals de programma’s, zijn terug te vinden op de website www.janwouters.be .
Dit jaar werd er voor het thema “Fuga op de vlucht. Flarden van nu en toen…” gekozen. Een thema dat trouwens zeer actueel is.
De vier verschillende en zeer verscheiden gitaarrecitals worden dit jaar rond het thema “vluchten” in al zijn vormen opgebouwd. Het wordt een mix van oude (fuga, e.a.) en hedendaagse muziek (volksmuziek, klassiek).
Vandaar dat elk programma werd samengesteld uit een “fuga” (muziekvorm), muziek ontstaan uit repressie met al dan niet het wegvluchten van de componisten uit het eigen land en muziek om de hectische realiteit te “ont-vluchten” en weg te dromen in tijdloze muziek.
Elke vorm van vluchten brengt echter een onvoorspelbare uitkomst waardoor het “toen” en het “nu” zich als flarden van herinneringen vermengen.
De toegangsprijs wordt bewust gratis gehouden omdat iedereen (zonder enig onderscheid) welkom is.
Deze editie kwam, zoals voorgaande jaren, tot stand in samenwerking met de parochie Sint-Kwinten en de gids Lambert Juveyns. Na elk recital geeft hij een interessante rondleiding, opgebouwd rond een bepaald thema.
Concerten op
1) op 10/07 om 14u30: uitzonderlijk GEEN RONDLEIDING
2) op 24/07 om 14u30: “Een Laatste Avondmaal” (thema rondleiding)
3) op 7/08 om 14u30: “van ’t Sestich in de Kwintenskerk” (thema rondleiding)
4) op 21/08 om 14u30: “Rituelen rond St-Quintinus” (thema rondleiding)
De volledige perstekst, evenals de programma’s, zijn terug te vinden op de website www.janwouters.be .