Welkom op de website van vzw, Gitaar, maar waar?. U vindt hier een gitaarkalender voor België en Nederland, een blog met onze activiteiten ten voordele van jong gitaartalent én een overzicht van gitaarbouwers uit BE en NL. Iedereen kan gratis een bouwer aan de lijst of een evenement aan de kalender toevoegen.
Een fenomenaal optreden als openingsconcert van een nieuw seizoen Meesters op de Gitaar , verzorgd door Goran Krivokapic en Danijel Cerovic, samen beter bekend als het Montenegrin Guitar Duo.
Beide heren kunnen bogen op een imposante solocarrière maar samen lijken ze nóg sterker dan de som der delen: in en in muzikaal, spatzuiver en superstrak. Op het programma staan o.a. de Engelse Suites van Johann Sebastian Bach. Oorspronkelijk voor klavecimbel geschreven maar dankzij het Montenegrin Guitar Duo kunt u ze in Het Concertgebouw beluisteren in een bewerking voor twee gitaren. In een uniek project heeft het duo de suites (BWV 806 – 811) opgenomen voor het cd-label Naxos.
Een Spaanse avond met Klassiek gitaar, Flamenco gitaar, Elektrische gitaar en viool.
Wat gebeurt er als je stergitaristen uit de Nederlandse klassieke muziek, de flamenco en de heavy metal met elkaar laat samenwerken?
Het wordt een romantische en spetterende Spaanse avond. Bekende en minder bekende Spaanse stukken krijgen een geheel andere draai door toevoeging van pure Flamenco en elektrische gitaar.
Een Spaanse avond met Klassiek gitaar, Flamenco gitaar, Elektrische gitaar en viool.
Wat gebeurt er als je stergitaristen uit de Nederlandse klassieke muziek, de flamenco en de heavy metal met elkaar laat samenwerken?
Het wordt een romantische en spetterende Spaanse avond. Bekende en minder bekende Spaanse stukken krijgen een geheel andere draai door toevoeging van pure Flamenco en elektrische gitaar.
Voor de ‘klassieken’ onder ons behoeven Zoran Dukic en Pavel Steidl nauwelijks introductie: twee romantische spelers met een ongekende muzikale vrijheid en een verbluffende beheersing van hun instrument. Toonaangevend als speler én docent.
Ook Thomas Fellow en Reentko Dirks hebben hun sporen ruimschoot verdiend. Fellow werkte met Ray Charles, Al Jarreau en Tommy Emmanuel. Reentko Dirks is de begeleider van klezmer-icoon Giora Feidman en is behalve als gitarist ook werkzaam als percussionist en componist, onder meer voor Cirque du Soleil en het Semperoper Ballett. Vier temperamentvolle musici die klassiek, jazz en wereldmuziek naadloos doen samensmelten. Ook de fans van de afzonderlijke leden komen bij dit kwartet ruimschoots aan hun trekken.
De uit Kroatië afkomstige en in de Verenigde Staten woonachtige Ana Vidovic behoort tot de elite van de internationale topgitaristen.
Geïnspireerd door haar broers en vader begon zij met gitaarspelen toen ze nog maar vijf jaar jong was. Drie jaar later gaf Ana haar eerste concert. Ze was de jongste leerling ooit aan het conservatorium van Zagreb. Op dertienjarige leeftijd nam ze haar eerste cd op en kwam haar carrière in een stroomversnelling.
Ana Vidovic maakte in korte tijd wereldwijd furore, zette talloze concoursen op haar naam en naar aanleiding van haar vooruitsnellende reputatie nodigde Manuel Barrueco haar uit om bij hem te komen studeren. Ana Vidovic heeft sindsdien meer dan duizend optredens op haar naam staan en speelde in nagenoeg alle grote zalen ter wereld maar nog nooit in Het Concertgebouw. Daar gaat dit seizoen verandering in komen.
Het prachtige Concert voor twee mandolines (RV 532) in kwintetzetting van de barokmeester Antonio Vivaldi, het Quintetto in D (met de bekende Fandango ) van de Italiaan in Spaanse dienst Luigi Boccherini en het virtuoze Concierto a quatro strumenti con chitarra van de Italiaanse componist/mandolinst en instrumentenbouwer Raffaele Calace.
Dat zijn de drie pijlers van het programma dat Sebastiaan de Grebber (mandoline), Pauline Verschuren-Ulderink (mandoline), Ruth Rouw (mandola), Ferdinand Binnendijk (Liuto Cantabile) en Tom Edskes (gitaar) onder de naam Castalia Mandolin Quintet deze avond brengen in de sfeervolle St.Janskerk in Hoorn op Terschelling.
Jan Broer (dichter/schrijver) brengt samen met de gitaristen van het Stretto Gitaar Duo Tom Edskes en Sjors Holleboom Het Sprookje van de Stille Wateren. Verhaal en gedichten worden ondersteund met muziek van o.a. J.S.Bach, Gaspar Sanz, Gabriel Faure, Cesar Franck en anderen.
De rode draad door deze voorstelling bestaat uit een sprookjesverhaal over twee boezemvrienden, Tinus en Jan. Ze zijn op zoek naar de zin van het leven. Ieder voor zichzelf maar vaak ook samen, in de gesprekken die ze met elkaar voeren. Zullen zij in staat zijn om het geheim te ontdekken? Zullen zij de stap naar wijsheid en innerlijke harmonie kunnen zetten? Zullen zij eens het wonder van de stille wateren mogen ervaren? Laat je meevoeren in de meeslepende en ontroerende zoektocht van de hoofdpersonen.
Het Nederlands Mandoline Kamerorkest Het CONSORT o.l.v. Alex Timmerman verzorgt deze middag een lunchconcert met muziek van o.a. G.F.Handel, Antonio Vivaldi, Victor Kioulaphides en Joaquin Turina.
Solistische medewerking wordt verleend door Sebastiaan de Grebber (mandoline), Ferdinand Binnendijk (liuto cantabile) en Tom Edskes (gitaar).
Het concert duurt een goede 60 minuten en is met vrije toegang. Na afloop zal om een vrijwillige bidjrage gevraagd worden.
Voor het derde jaar op een rij keert het Castalia Mandoline Quintet terug naar Terschelling. Speciaal voor deze gelegenheid heeft de Franse componist Michel Bosc een nieuw werk voor het quintet geschreven: Brumes-de-Mer.
Een stuk dat alleen maar in premiere kan gaan op een eiland als Terschelling.
Verder werken op het programma van Vivaldi, Bach, Boccherini en Pujol.
Duo Wanderlust speelt klassieke en romantische duetten op natuurhoorn en 19e eeuwse gitaar. Dat lijkt een onwaarschijnlijke combinatie, maar hoorniste Mariantonia Gonzalez Riezu en gitariste Jelma van Amersfoort ontdekten dat de klank van de twee prachtig samengaat. In de tijd van Schubert en Berlioz werden beide instrumenten al geassocieerd met bos, wandelen, buitenleven, en natuur!
Het duo speelt op historische instrumenten – Mariantonia speelt op een hoorn uit 1806 en Jelma op een originele Weense gitaar van Franz Brunner uit ca. 1830. Op het repertoire staan onder meer werken van A. Corret Jeune (fl. 1815), Giovanni Punto (1746-1803).