Welkom op de website van vzw, Gitaar, maar waar?. U vindt hier een gitaarkalender voor België en Nederland, een blog met onze activiteiten ten voordele van jong gitaartalent én een overzicht van gitaarbouwers uit BE en NL. Iedereen kan gratis een bouwer aan de lijst of een evenement aan de kalender toevoegen.
Een Spaanse avond met Klassiek gitaar, Flamenco gitaar, Elektrische gitaar en viool.
Wat gebeurt er als je stergitaristen uit de Nederlandse klassieke muziek, de flamenco en de heavy metal met elkaar laat samenwerken?
Het wordt een romantische en spetterende Spaanse avond. Bekende en minder bekende Spaanse stukken krijgen een geheel andere draai door toevoeging van pure Flamenco en elektrische gitaar.
Een Spaanse avond met Klassiek gitaar, Flamenco gitaar, Elektrische gitaar en viool.
Wat gebeurt er als je stergitaristen uit de Nederlandse klassieke muziek, de flamenco en de heavy metal met elkaar laat samenwerken?
Het wordt een romantische en spetterende Spaanse avond. Bekende en minder bekende Spaanse stukken krijgen een geheel andere draai door toevoeging van pure Flamenco en elektrische gitaar.
De jonge Vlaamse gitarist Nico Couck vroeg aan drie spraakmakende componisten om een solowerk voor hem te schrijven. Met Oscar Bianchi, Katherine Young en Trevor Bača staat dat meteen garant voor een heel gevarieerd panorama. De gitaar – akoestisch of elektrisch – wordt als het ware binnenstebuiten gekeerd en allerlei technieken, klanken en expressieve mogelijkheden worden blootgelegd. Het belooft een intens concert op te leveren, van subtiel manipuleren van de kleur van zes snaren, tot zinderende elektrische feedback.
Coproductie met ChampdAction & Internationales Musikinstitut Darmstadt
PROGRAMMA
Katherine Young – Earhart & the Queen of Spades (2016)
e-gitaar – Belgische creatie
Trevor Bača – Spiel der Dornen (2016)
gitaar – Belgische creatie
Oscar Bianchi – Ballerina (2016)
e-gitaar – Belgische creatie
INLEIDING
Klaas Coulembier, 13:30
Het evenement voor de aficionados van gitaarmuziek waar men echt niet om heen kan is het Brussels International Guitar Festival & Competition, dat ondertussen zijn zesde verjaardag viert!
Het prachtige Théâtre du Vaudeville, schitterend gelegen in de Koninginnegalerij, pal in het historisch centrum van Brussel, is de plaats waar zich alles afspeelt : concerten, films , master classes, interviews, een voorstelling voor kinderen en scholen evenals de finale van de nationale wedstrijd, die dit jaar open staat voor alle amateurgitaristen, ongeacht hun leeftijd.
Klassieke, Latijnse en moderne muziek , Argentijnse tango, een flamencospektakel….. « Het » Brusselse feest van de gitaar doet alle facetten van het meeste bespeelde instrument ter wereld tot een hoogtepunt komen door middel van een rijk en gevarieerd programma :
de Belgische première van het Concierto para una Fiesta met orkest van Joaquín Rodrigo, het Concierto Andaluz voor vier gitaren, gitaar met viool, solo gitaar, duo, kwartet, ensemble…
Deze editie herdenkt de 50 jaar geleden overleden grote Franse virtuoze Ida Presti en zal haar eer bewijzen door de vertoning van buitengewone archieven : in wereldpremière twee gefilmde concerten van het mythische duo Ida Presti & Alexandre Lagoya en onuitgegeven interviews.
Het festival is altijd op zoek naar iets bijzonders : voor de eerste keer in België zal het publiek de film « Mangoré, por Amor al Arte » geheel gewijd aan Agustín Barrios, de grote gitarist en componist uit Paraguay, kunnen bekijken.
Het zeer druk bezochte « Gitaarbouwers en Exposanten Salon » tenslotte, opent dit jaar haar deuren in het « Maison Grand-Place », vlakbij het Théâtre du Vaudeville, op de Grote Markt zelf, één van de mooiste pleinen ter wereld !
Deze buitengewone editie van het festival staat open voor alle publiek, nieuwelingen of muziekkenners en zal meer dan ooit vreugde en emoties, ontdekkingen en broederschap oproepen…
VRIJDAG 21 APRIL I CONCERT IN DRIE DELEN
Gitaarkwartet Anabel Montesinos (Spanje/Oostenrijk), Marco Tamayo (Cuba/Oostenrijk), Tal Hurwitz (Israël) & Daniel Egielman (Polen) Chapelle Musicale de Tournai, onder leiding van Philippe Gérard (België)
« Concierto Andaluz »
Feed it!
The Music Movement Project: music and dance feed each other. Unique combinations of instrumental sounds and body movements explore our hunger to express the inexplicable. Boureé, Bossa and Beyond!
Elisabeth Kelvin, klarinet/basklarinet/dans/choreografie
Marion Schaap, gitaar,
Peter Constant, gitaar,
Nadia Kelvin, dans/choreografie
John Plankenhorn, compositie/choreografie
Op het programma muziek van oa Bach, Granados, Brouwer, Plankenhorn en Kelvin.
Kijk voor meer info en reserveren op www.ostadeadam.nl/programma/210-feed-it-the-music-movement-project
Grupo del Sur – Danza Maldita
Bezield bandoneonspel, meeslepende tango’s en rauwe emoties: Grupo del Sur raakt u in het hart! Astor Piazzolla is dé grote inspirator van dit internationale gezelschap dat haar sporen intussen heeft verdiend. In 2017 viert de groep haar 10-jarig jubileum en komt met Danza Maldita.
Danza Maldita verwijst naar de Vermaledijde Dans, de tango, die in het begin van de 20ste eeuw tot ongenoegen van de kerk Europa begon te veroveren. Tevens verwijst Danza Maldita naar de ‘duivelse’ stukken ‘Del Diablo’ van Piazzolla, die in het programma zijn opgenomen. Piazzolla schreef de Suite del Diablo als tegenhanger van de bekende Suite del Angel ofwel de Engelen Suite.
Grupo del Sur graaft steeds dieper in het repertoire van Astor Piazzolla, de grondlegger van de Tango Nuevo. Een genre waarin hoge eisen worden gesteld aan samenspel en virtuositeit. Piazzolla liet zich inspireren door klassieke componisten als Bach, Ravel en Stravinsky, maar ook jazzmuziek speelt een grote rol. De ‘Groep van het Zuiden’ speelt bekende werken van deze klassieke componisten in eigen arrangementen, waarin op geraffineerde wijze klassiek en tango met elkaar verweven worden. Grupo de Sur brengt in het nieuwe programma ook eigen werk, geschreven door contrabassist/arrangeur Marc van Rooij. Samen met originele stukken van Piazzolla levert dit een bijzondere muzikale ervaring op! Ervaar het zelf en laat u meevoeren in deze wereld van melancholie en hartstocht.
De musici van Grupo del Sur weten de juiste toon te treffen en tonen zich een waardig vertolker van Piazzolla’s muziek. De groep geeft concerten sinds 2007 en speelde op vele kamermuziekpodia en festivals. Na de CD’s Invierno Porteño en Segundo Movimiento verscheen in 2015 de eerste live CD Inspiración, opgenomen in het Amsterdamse Concertgebouw.
Het Transit-debuut van het jonge Duitse Ensemble Interface kondigt zich aan als een beklijvend programma. Centraal staat het gloednieuwe concerto voor fretless elektrische gitaar en ensemble, dat Wieland Hoban op maat van de talenten van de Belgische gitarist Nico Couck schreef. Ook voor componiste Maya Verlaak is het een Transitdebuut en meteen met een wereldcreatie!
Gitarist Nico Couck verrast met werk van Clemens Gadenstätter, Lisa Spalt en Michelle Lou. Drie composities die elk op hun manier spelen met de elasticiteit van perceptie. Het belooft een polyvalente ervaring te worden die je onderdompelt in de idiomatische klankenwereld van het instrument en alles wat daarbuiten valt.
Werken:
4 Szenen nach Goya (Belgische premère)
Clemens Gadenstätter/Lisa Spalt
Bloom (wereldcreatie)
Michelle Lou
Studies for a Portrait (wereldcreatie)
Clemens Gadenstätter
Eigenlijk zijn dit twee mini-concerten voor de prijs van één. Nico Couck, die al meermaals zijn gitaarheldenstatus kracht bijzette op Transit, brengt gloednieuw werk voor elektrische gitaar van Eva Reiter. Maarten Buyl laat sopraan Naomi Beeldens een hybride dialoog aangaan met een virtuele elektronische dubbelganger van haar stem: vocaal vuurwerk en theatrale performance.
COPRODUCTIE INTERNATIONALES MUSIKINSTITUT DARMSTADT, CHAMPDACTION
Altijd al willen weten hoe een componist te werk gaat? Wim Henderickx en Daan Janssens geven je een exclusieve inkijk in hun werkproces. Terwijl Daan je vertelt hoe de Angel Room hem inspireerde voor zijn nieuwste werk voor (elektrische) gitaar, gaat Wim dieper in over hoe de vergankelijkheid van het leven hem inspireerde voor zijn Memento Mori voor piano. Als toeschouwer word je haast één met de artiest. Je kan bijna hun gedachten denken, de wazige klanken horen die in hun geest opdoemen.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.