Welkom op de website van vzw, Gitaar, maar waar?. U vindt hier een gitaarkalender voor België en Nederland, een blog met onze activiteiten ten voordele van jong gitaartalent én een overzicht van gitaarbouwers uit BE en NL. Iedereen kan gratis een bouwer aan de lijst of een evenement aan de kalender toevoegen.
Een Spaanse avond met Klassiek gitaar, Flamenco gitaar, Elektrische gitaar en viool.
Wat gebeurt er als je stergitaristen uit de Nederlandse klassieke muziek, de flamenco en de heavy metal met elkaar laat samenwerken?
Het wordt een romantische en spetterende Spaanse avond. Bekende en minder bekende Spaanse stukken krijgen een geheel andere draai door toevoeging van pure Flamenco en elektrische gitaar.
Een Spaanse avond met Klassiek gitaar, Flamenco gitaar, Elektrische gitaar en viool.
Wat gebeurt er als je stergitaristen uit de Nederlandse klassieke muziek, de flamenco en de heavy metal met elkaar laat samenwerken?
Het wordt een romantische en spetterende Spaanse avond. Bekende en minder bekende Spaanse stukken krijgen een geheel andere draai door toevoeging van pure Flamenco en elektrische gitaar.
Voor de ‘klassieken’ onder ons behoeven Zoran Dukic en Pavel Steidl nauwelijks introductie: twee romantische spelers met een ongekende muzikale vrijheid en een verbluffende beheersing van hun instrument. Toonaangevend als speler én docent.
Ook Thomas Fellow en Reentko Dirks hebben hun sporen ruimschoot verdiend. Fellow werkte met Ray Charles, Al Jarreau en Tommy Emmanuel. Reentko Dirks is de begeleider van klezmer-icoon Giora Feidman en is behalve als gitarist ook werkzaam als percussionist en componist, onder meer voor Cirque du Soleil en het Semperoper Ballett. Vier temperamentvolle musici die klassiek, jazz en wereldmuziek naadloos doen samensmelten. Ook de fans van de afzonderlijke leden komen bij dit kwartet ruimschoots aan hun trekken.
De uit Kroatië afkomstige en in de Verenigde Staten woonachtige Ana Vidovic behoort tot de elite van de internationale topgitaristen.
Geïnspireerd door haar broers en vader begon zij met gitaarspelen toen ze nog maar vijf jaar jong was. Drie jaar later gaf Ana haar eerste concert. Ze was de jongste leerling ooit aan het conservatorium van Zagreb. Op dertienjarige leeftijd nam ze haar eerste cd op en kwam haar carrière in een stroomversnelling.
Ana Vidovic maakte in korte tijd wereldwijd furore, zette talloze concoursen op haar naam en naar aanleiding van haar vooruitsnellende reputatie nodigde Manuel Barrueco haar uit om bij hem te komen studeren. Ana Vidovic heeft sindsdien meer dan duizend optredens op haar naam staan en speelde in nagenoeg alle grote zalen ter wereld maar nog nooit in Het Concertgebouw. Daar gaat dit seizoen verandering in komen.
Dit jaar werd er voor het thema “Fuga op de vlucht. Flarden van nu en toen…” gekozen. Een thema dat trouwens zeer actueel is.
De vier verschillende en zeer verscheiden gitaarrecitals worden dit jaar rond het thema “vluchten” in al zijn vormen opgebouwd. Het wordt een mix van oude (fuga, e.a.) enhedendaagse muziek (volksmuziek, klassiek).
Vandaar dat elk programma werd samengesteld uit een “fuga” (muziekvorm), muziek ontstaan uit repressie met al dan niet het wegvluchten van de componisten uit het eigen land en muziek om de hectische realiteit te “ont-vluchten” en weg te dromen in tijdloze muziek.
Elke vorm van vluchten brengt echter een onvoorspelbare uitkomst waardoor het “toen” en het “nu” zich als flarden van herinneringen vermengen.
De toegangsprijs wordt bewust gratis gehouden omdat iedereen (zonder enig onderscheid) welkom is.
Deze editie kwam, zoals voorgaande jaren, tot stand in samenwerking met de parochie Sint-Kwinten en de gids Lambert Juveyns. Na elk recital geeft hij een interessante rondleiding, opgebouwd rond een bepaald thema.
Concerten op
1) op 10/07 om 14u30: uitzonderlijk GEEN RONDLEIDING
2) op 24/07 om 14u30: “Een Laatste Avondmaal” (thema rondleiding)
3) op 7/08 om 14u30: “van ’t Sestich in de Kwintenskerk” (thema rondleiding)
4) op 21/08 om 14u30: “Rituelen rond St-Quintinus” (thema rondleiding)
De volledige perstekst, evenals de programma’s, zijn terug te vinden op de website www.janwouters.be .
Dit jaar werd er voor het thema “Fuga op de vlucht. Flarden van nu en toen…” gekozen. Een thema dat trouwens zeer actueel is.
De vier verschillende en zeer verscheiden gitaarrecitals worden dit jaar rond het thema “vluchten” in al zijn vormen opgebouwd. Het wordt een mix van oude (fuga, e.a.) enhedendaagse muziek (volksmuziek, klassiek).
Vandaar dat elk programma werd samengesteld uit een “fuga” (muziekvorm), muziek ontstaan uit repressie met al dan niet het wegvluchten van de componisten uit het eigen land en muziek om de hectische realiteit te “ont-vluchten” en weg te dromen in tijdloze muziek.
Elke vorm van vluchten brengt echter een onvoorspelbare uitkomst waardoor het “toen” en het “nu” zich als flarden van herinneringen vermengen.
De toegangsprijs wordt bewust gratis gehouden omdat iedereen (zonder enig onderscheid) welkom is.
Deze editie kwam, zoals voorgaande jaren, tot stand in samenwerking met de parochie Sint-Kwinten en de gids Lambert Juveyns. Na elk recital geeft hij een interessante rondleiding, opgebouwd rond een bepaald thema.
Concerten op
1) op 10/07 om 14u30: uitzonderlijk GEEN RONDLEIDING
2) op 24/07 om 14u30: “Een Laatste Avondmaal” (thema rondleiding)
3) op 7/08 om 14u30: “van ’t Sestich in de Kwintenskerk” (thema rondleiding)
4) op 21/08 om 14u30: “Rituelen rond St-Quintinus” (thema rondleiding)
De volledige perstekst, evenals de programma’s, zijn terug te vinden op de website www.janwouters.be .
Dit jaar werd er voor het thema “Fuga op de vlucht. Flarden van nu en toen…” gekozen. Een thema dat trouwens zeer actueel is.
De vier verschillende en zeer verscheiden gitaarrecitals worden dit jaar rond het thema “vluchten” in al zijn vormen opgebouwd. Het wordt een mix van oude (fuga, e.a.) en hedendaagse muziek (volksmuziek, klassiek).
Vandaar dat elk programma werd samengesteld uit een “fuga” (muziekvorm), muziek ontstaan uit repressie met al dan niet het wegvluchten van de componisten uit het eigen land en muziek om de hectische realiteit te “ont-vluchten” en weg te dromen in tijdloze muziek.
Elke vorm van vluchten brengt echter een onvoorspelbare uitkomst waardoor het “toen” en het “nu” zich als flarden van herinneringen vermengen.
De toegangsprijs wordt bewust gratis gehouden omdat iedereen (zonder enig onderscheid) welkom is.
Deze editie kwam, zoals voorgaande jaren, tot stand in samenwerking met de parochie Sint-Kwinten en de gids Lambert Juveyns. Na elk recital geeft hij een interessante rondleiding, opgebouwd rond een bepaald thema.
Concerten op
1) op 10/07 om 14u30: uitzonderlijk GEEN RONDLEIDING
2) op 24/07 om 14u30: “Een Laatste Avondmaal” (thema rondleiding)
3) op 7/08 om 14u30: “van ’t Sestich in de Kwintenskerk” (thema rondleiding)
4) op 21/08 om 14u30: “Rituelen rond St-Quintinus” (thema rondleiding)
De volledige perstekst, evenals de programma’s, zijn terug te vinden op de website www.janwouters.be .
Duo Wanderlust speelt klassieke en romantische duetten op natuurhoorn en 19e eeuwse gitaar. Dat lijkt een onwaarschijnlijke combinatie, maar hoorniste Mariantonia Gonzalez Riezu en gitariste Jelma van Amersfoort ontdekten dat de klank van de twee prachtig samengaat. In de tijd van Schubert en Berlioz werden beide instrumenten al geassocieerd met bos, wandelen, buitenleven, en natuur!
Het duo speelt op historische instrumenten – Mariantonia speelt op een hoorn uit 1806 en Jelma op een originele Weense gitaar van Franz Brunner uit ca. 1830. Op het repertoire staan onder meer werken van A. Corret Jeune (fl. 1815), Giovanni Punto (1746-1803).
‘Meer dan een gitaar’; de 8 snarige MOOV guitar van Giorgos Tabakis. De Griekse gitarist Giorgos Tabakis creëert een klankwereld vol met artistieke gitaarideeën en -technieken op een bijzondere 8 snarige, opvouwbare gitaar! Tijdens dit concert zal Giorgios deze speciale gitaar demonstreren presenteert hij een reeks eigen composities en improvisaties waarbij elementen van modern klassiek, jazz en progressieve muziek worden tentoongesteld. De Griekse roots zijn zowel melodisch als ritmisch alom aanwezig en geeft een sound dat fris en onderscheidend is.
Giorgios Tabakis: “Terwijl ik mijn album ‘hEre nOw theN’ aan het componeren was, was mijn idee om de 8-snarige gitaar te zien als een orkest in één instrument. Die visie gaf me de vrijheid om met te experimenteren en iets te maken dat “meer dan een gitaar” zou klinken.
De 8 snarige MOOV guitar werd speciaal voor Giorgios gebouwd door George Behlivanoglou.
De 11de editie, opgedragen aan de Vrede, van het Brussels International Guitar Festival & Competitions, het niet te missen evenement in de hoofdstad van Europa, waarop vele melomanen en in het bijzonder gitaarliefhebbers met spanning wachten, is in aankomst !
Deze echte « Brusselse Gitaar Fiesta », uniek in zijn soort, trekt een groot publiek en is er in de loop der jaren in geslaagd zich te profileren als één van de belangrijkste van Europa.
Het prachtige Théâtre du Vaudeville, gelegen in het kloppend hart van Brussel in de Koninklijke Sint-Hubertus Galerijen, verwelkomt concerten, spektakels, master classes, een lezing, een tentoonstelling en niet te vergeten de finales van de nationale, de internationale en de compositie wedstrijden.
Klassieke, Latijnse, jazz, moderne en hedendaagse muziek, Flamenco show… De talrijke facetten van het meest bespeelde instrument ter wereld komen tot volle waarde in het rijke en gevarieerde programma : sologitaar, duo, trio, ensemble, gitaar met cello, orkest, dans…
Het festival is altijd op zoek naar iets nieuws en biedt het publiek de mogelijkheid kennis te maken met talrijke Belgische en wereldcreaties en premières en te komen luisteren zowel naar beroemde gitaristen uit België, Argentinië, Oostenrijk, Spanje, Taiwan, Frankrijk… als naar jonge artiesten die aan het begin van een veelbelovende carrière staan en voor wie het festival een springplank is.
De lichting 2022 brengt, door middel van een nieuwe tentoonstelling, een eerbetoon aan de Meesters Ilse & Nicolas Alfonso, die de eerste gitaarklassen openden in de Muziekacademies van België evenals die van het Conservatoire Royal de Bruxelles in 1965, en al doende de oprichters werden van de Belgische Gitaarschool.
En tenslotte zal het altijd zeer populaire « Gitaarbouwers & Exposanten Salon » zijn bezoekers verwelkomen in de schitterende tentoonstellingsgalerij gelegen onder het Théâtre du Vaudeville.
Meer dan ooit staat deze buitengewone editie, bestemd voor alle publiek, nieuwelingen of muziekkenners, in het teken van vreugde en emoties, van ontdekkingen en broederschap…
Georganiseerd door Hugues Navez,
stichtend voorzitter en artistiek directeur
Professor titularis van de Gitaarklas van het Conservatoire Royal de Bruxelles
Tickets :
Voor elke tweedelige concertavond : 15€ (één prijs – niet- genummerde plaatsen)
Voor andere activiteiten : vrije en gratis toegang, geen reservatie
Arsène 50 en Article 27 zijn partners van het festival
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.